Kursplanering i Matlagning 2
Kursmål
HT20-VT21 En till två heldagar i veckan.
- Yrkesmässig matlagning för restaurang och storkök, med gott handlag, olika metoder och redskap, vårda kökets redskap och maskiner.
- Tillagning av kalla och varma maträtter, klassiska såväl som nyskapande, välsmakande och estetiskt tilltalande utifrån trend och tradition på ett metodiskt, hantverksmässigt och rationellt sätt.
- Grundläggande kommunikation och samarbete för arbete i kök samt grundläggande fackterminologi.
- Särskilt viktigt i Mat 2: Förmåga att planera och organisera matlagning inom olika verksamhetsområden.
- Hygien och dagliga hygienrutiner
- Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
- Kombinera råvaror med hänsyn tagen till ekonomi och näringsinnehåll.
- Ergonomi i det egna arbetet samt ergonomiska riskfaktorer
- Grundläggande allergi- och specialkostmatlagning.
Hur lär vi oss allt detta?
- När vi tillagar lunch på Bovik så får vi med alla 9 punkter.
- Vi skall ta fram och tillaga de klassiska och trendiga lunchrätterna på restaurangerna i vårt område. Vi skall också tänka på grundläggande allergi- och specialkostmatlagning att så många som möjligt skall kunna äta vår mat.
- Viktigt med punkt 4 är att innan vi börjar tillaga vår mat så skall alla veta vad som skall göras under hela dagen. Vi måste också lära oss att tänka framåt. Vad behövs göras/tänkas på inför lunch/kväll/nästa dag/vecka? Denna planering gäller inte bara matlagning utan ex städ, egenkontroll inköp och menyskrivning mm.
Vad är det för teori i kursen?
- Utforma recept och menyer för olika verksamheter
- När arbetet är utfört utvärderar eleven efter samråd med handledare sitt arbete med hjälp av egenkontroll och samråder med handledare om den egna förmågan och situationens krav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser
- Kunskaper om näringslära vid matlagning hur råvaror kan kombineras på ett näringsmässigt och kreativt sätt.
Vid kursstart
Vid kursstart
- Vad säger kursinnehållet?
- Vad skulle ni vilja lära er om ämnet? Hur vill ni lära er detta?
- Vad tycker kockarna ute i restaurangköken?
- Vad vill er lärare att vi arbetar med och hur skall vi göra detta?
- Hur skall vi få ihop allt det här?
- Hur många lektioner har vi?
Vad får vi med oss så att säga gratis när vi är i köket? Samtidigt som vi lär oss laga mat så planerar och organiserar vi vår matlagning, vi håller hela tiden ordning på både den personliga hygienen och kökets hygien, vi lär oss arbeta tillsammans och vi använder kökets facktermer så mycket som möjligt. Det finns mer att lära sig gratis.
Lektionerna skall börja och avslutas med genomgång. Ni gör en reflektion efter varje lektion. Skriver ner tankar, idéer, recept samt om tid finnes efter lektionen arbeta med era uppgifter. I köket skall vi använda oss av facktermer och så arbetar vi oss igenom de vanligaste tillagningsmetoderna.
Vi skall koncentrera oss på något specifikt varje lektion men vi arbetar ändå med helheten för att bättre förstå syftet med det vi skall koncentrerar oss på.
Vilken mat skall vi tillaga?
När vi skriver våra menyer så skall vi utgå från dessa maträtter och tillagningsmetoder.
Tillagningsmetoder: Saltning och rimning, Inkokning, Ångkokning, Lågtempa, Sautering, Halstra, Woka
Buljonger: Skaldjursbuljong kokt/brynt, Kycklingbuljong
Varma såser: Rödvinssås, Vitvinssås, Stuvning, Löksås, Senapssås, Pepparrotssås, Skirat smör, Svampsås, Currysås, Pepparsås
Varmrätter
- Sjömansbiff, Pepparrotskött, Rimmad oxbringa med pepparrotssås.
- Ostpanerad fläskschnitzel, Stekt fläsk med raggmunk/löksås/bruna bönor, Fläsklägg med rotmos, helstekt fläskkarré, pulled pork
- Coq au Vin, Kycklinglår, helstekt kyckling
- Wallenbergare, Kålpudding, Köttfärslimpa.
- Kokt fläskkorv med rotmos/senapssås, Stekt falukorv med stuvad vitkål, Isterband med stuvad potatis.
- Stekt rödspätta Meunière, Strömmingsflundra med potatismos, Laxpudding, Stekt lax med stuvad spenat, Kokt torsk med äggsås, Fiskpudding
- Fisk/skaldjurssoppa, Musselsoppa, Specialsoppor, kokta musslor
- Omeletter: naturella, fyllda, öppna
Smörgåsar: Skagencanapé, löjromstoast, Club Sandwiches, Räksmörgås.
Kalla såser: Aioli, Örtolja, Tartarsås, Vitlökssmör, Persiljesmör
Gryn: Couscous, Bulgur, matvete, Blötlagda bönor
Potatis och tillbehör: Pommes, potatisgratäng, raggmunk, duchesse, Picklade grönsaker, Örter
Dessert: Mousse, Fromage, Fruktsallad, Äppelkaka, Kolasås
Lektionsplanering HT20-VT21
Våra menyer bestämmer vi efter hand.
Måndagar är hela klassen i köket. På tisdagar är ni uppdelade. Då är halva gänget i köket och andra halvan i matsalen. Nästa tisdag byter ni. Ni kommer att ha ett rullande schema i köket så att alla får vara på de olika "spisarna". Vi har förrätt/dessert, varmspis samt de som gör salladsbuffén och disk.
Augusti: Gullmarsgymnasiet börjar 17 augusti
18
24
25
31
September: 17 september lovdag
1
7
8: Fjälla
14
15
21
22
28
29
Oktober: Sprtlov vecka 44
5
6
12
13
19
20
November:
2
3
9
10
16
17
23
24
30
December: Julbord? Höstterminen slutar 18 december
1
7
8
14
15
Januari: Vårterminen börjar 11 januari. År2 elever APL V. 4-11
11
12
18
18
Måndag 25 - onsdag 17 mars APL tre dagar i veckan.
Februari: Sportlov vecka 8
Mars: 17 mars lovdag (preliminärt datum pga NP).
22
23
29
30
April:
Påsklov vecka 14
12
13
19
20
26
27
Maj: 14 maj lovdag
3
4
10
11
17
18
24
25
31
Juni: Studentavslutning 4 juni
7
8
Vilka är våra instuderingsuppgifter?
Kokbok/handbok med klassiska recept, rätter, metoder
Reflektion
Vilka är de klassiska och trendiga rätterna i vårt område?
Facktermer
Grundläggande om allergi- och specialkostmatlagning
Kunskaper om näringslära
Recept- och menyskrivarskola
Arbetsmiljö- och säkerhet
APL-uppgift inkl reflektion
Allergenguiden för restauranger
Den här guiden hjälper er att förstå vilka skyldigheter ni har och ger exempel på åtgärder som ni kan vidta.
Facktermer och uttryck
Vad betyder de här vanliga facktermerna och uttrycken?
Reflektion Mat 2
Här skall du skriva in allt du skall lära dig i kursen så att du får en överblick på helheten.
Vanliga rätter på restaurang
Syftet med denna uppgift är att vi behöver få lite inspiration samt veta hur restaurangerna skriver sina maträtter. Samtidigt måste vi vara med i ”matchen” så att vi också tillagar modern mat.
Bra arbetsmiljö på din restaurang
Hur kan vi arbeta systematiskt för att skapa en trygg och säker arbetsmiljö och minska risken för t.ex. arbetsskador och ohälsa?
Mall skriva à la carte
Hur börjar jag? Vad skall ligga på tallriken? Vad bör jag tänka på? I vilken ordning skriver du din maträtt, vad skriver du först?
Här i skall du alltid göra dina menyförslag och spara dem.
Efter APL Mat 2
Utvärdering efter APL Matlagning 2
Kunskaper om näringslära Mat 2
Hur skall vi äta för att må bra?
Min kökshandbok Mat 2
Förhoppningsvis har du en del recept, metoder och övriga kunskaper sparat från Branschkunskap och Matlagning 1 som du skall kopiera in hit.
Reflektion Mat 2
Här tänker vi efter igen.