Kursplanering i Matlagning 3
Kursmål
HT20-VT21 En heldag i veckan nere på Bovik. Antingen som helgrupp eller så delar vi in gruppen i två.
- Yrkesmässig matlagning med gott handlag, olika metoder, redskap och maskiner.
- Tillagning av kreativt skapande kalla och varma maträtter med god kvalitet när det gäller smak och utseende på ett metodiskt, hantverksmässigt och tekniskt sätt.
- Kommunikation, samarbete och logistik för arbete i kök samt fackterminologi.
- Särskilt viktigt i Mat 3: Förmåga att planera och organisera matlagning inom olika verksamhetsområden.
- Hygien och dagliga hygienrutiner
- Eleven utför arbetet inom givna tidsramar.
- Fördjupning av hur råvaror kan hanteras och förvaras. Råvarors kvalitet och näringsinnehåll.
- Särskilt viktigt i Mat 3: Förmåga att utvärdera utfört sitt arbete och resultat.
- Särskilt viktigt i Mat 3: Framtagande av recept, matsedlar och menyer.
- Egenkontroll
- Kemiska och fysikaliska processer vid matlagning och hantering av råvaror
Hur lär vi oss allt detta?
När vi tillagar lunch på Bovik så får vi med alla 10 punkter.
Vi skall ta fram och tillaga de klassiska och trendiga lunch- och á la carterätterna på restaurangerna i vårt område.
Extra viktigt i denna kurs är:
- punkt 7 om råvarornas kvalitet och näringsinnehåll.
- Framtagande av recept, matsedlar och menyer
Vi får också tänka till lite extra angående punkt 11. Vad och varför händer med maten vi tillagar?
Vad är det i teorin?
- Ekonomiska beräkningar när det gäller val av råvaror och prissättning av maträtter.
- Eleven utformar med säkerhet recept, matsedlar och menyer.
- Arbetsmiljö och säkerhet samt lagar och andra bestämmelser
- När arbetet är utfört utvärderar eleven efter samråd med handledare sitt arbete med hjälp av egenkontroll och samråder med handledare om den egna förmågan och situationens krav samt ger förslag på hur arbetet kan förbättras
Vid kursstart
Vid kursstart
- Vad säger kursinnehållet?
- Vad skulle ni vilja lära er om ämnet? Hur vill ni lära er detta?
- Vad tycker kockarna ute i restaurangköken?
- Vad vill er lärare att vi arbetar med och hur skall vi göra detta?
- Hur skall vi få ihop allt det här?
- Hur många lektioner har vi?
Vad får vi med oss så att säga gratis när vi är i köket? Samtidigt som vi lär oss laga mat så planerar och organiserar vi vår matlagning, vi håller hela tiden ordning på både den personliga hygienen och kökets hygien, vi lär oss arbeta tillsammans och vi använder kökets facktermer så mycket som möjligt. Det finns mer att lära sig gratis.
Lektionerna skall börja och avslutas med genomgång. Ni gör en reflektion efter varje lektion. Skriver ner tankar, idéer, recept samt om tid finnes efter lektionen arbeta med era uppgifter. I köket skall vi använda oss av facktermer och så arbetar vi oss igenom de vanligaste tillagningsmetoderna.
Vi skall koncentrera oss på något specifikt varje lektion men vi arbetar ändå med helheten för att bättre förstå syftet med det vi skall koncentrerar oss på.
Vilken mat skall vi tillaga?
Här är några av de maträtter och tillagningsmetoder som vi skall använda i köket. Vi skall även titta på våra restauranger i området och försöka tillaga mat som vi hittar på deras menyer.
Tillagningsmetoder: Marinering och gravning, Rökning, Torkning, Sousvide, Mikro, På spett, Grilla på galler
Varma såser: Choronsås, Beurre blanc, Brynt smör, Aromsmör
Någon gång: Oxfilé, Råbiff, Ankbröst, Charkuterier, Alger, Hummer, Ostron, Kräftor, Räkor, Krabba, Löjromsmousse
Gott & blandat: Fläskfilé, Entrecote, Ryggbiff, Innanlår, Halv/helpocherade ägg Osttallrik/bricka, Ost i mat, stenbitsrom
Några varmrätter: Fisk kokt i bit, Fiskgratäng, Caesarsallad, Skaldjurssallader
Kalla såser: Salsa, Guacamole, Mojo rojo, Pesto
Potatis: Råstekt, Hasselback, Potatiskaka, Kanariska potatisar, Kroketter
Smördeg: Oststång, Bouchèe, mille feuille
Dessert: Crème brûlée, Crème Caramel, Parfait, Sorbet
Lektionsplanering HT20-VT21
Våra menyer bestämmer vi efter hand.
Ni kommer att ha ett rullande schema i köket så att alla får vara på de olika "spisarna". Vi har förrätt/dessert, varmspis samt de som gör salladsbuffén och disk.
Augusti: Gullmarsgymnasiet börjar 17 augusti
18
25
September: 17 september lovdag
7: APL 4 dagar i veckan fram till 12 november
Oktober: Sprtlov vecka 44
November
Måndag 16 är ni i matsalen
Tisdag 17 är ni i köket
24
December: Julbord? Höstterminen slutar 18 december
1
8
15
Januari: Vårterminen börjar 11 januari.
12
19
26
Februari: Sportlov vecka 8
2
9
16
Mars: 17 mars lovdag (preliminärt datum pga NP).
2
9
16
APL från Måndag 22 mars-20 maj
April: Påsklov vecka 14
Maj: 14 maj lovdag
Måndag 24 maj är ni i matsalen
Tisdag 25 maj är ni i köket
Juni: Studentavslutning 4 juni
1 Sista lektionen i kursen
Instuderingsfrågor i kursen
Arbetsmiljö och säkerhet
Utvärdering av höstens och vårens APL
Egenkontroll
Facktermer
Fysiologiska och kemiska processer
Klassiska och trendiga rätter
Köksekonomi
Min kökshandbok
Recept- och menyskrivarskola
Reflektion
Uppläggning
Bra arbetsmiljö på din restaurang
Ett arbetshäfte om hur vi kan arbeta systematiskt för att skapa en trygg och säker arbetsmiljö och minska risken för t.ex. arbetsskador och ohälsa.
Min kökshandbok Mat 3
Förhoppningsvis har du en del recept, metoder och övriga kunskaper sparat från Branschkunskap, Matlagning 1 och Matlagning 2 som du skall kopiera in hit.
Efter APL Mat 3
Vad fisk göra på din APLP
Facktermer och uttryck Matlagning 3
Köksuttryck som används dagligen i köket.
Egenkontroll Mat 3
Det är enligt livsmedelslagstiftningen företagare inom livsmedel som har ansvaret att ta fram ett fungerande system för egenkontroll som är anpassat efter deras verksamhet.
Klassiska och trendiga rätter Mat 3
Här skall ni uppdatera er uppgift från Matlagning 2 med lite mer trendiga rätter. Kolla gärna på några trendiga restauranger i Stockholm.
Köksekonomi Mat 3
Öka din lönsamhet
Recept- och menyskrivarskola Mat 3
Samma som i Matlagning 2. Här i skall du alltid göra dina menyförslag och spara dem.
Fysiologiska och kemiska processer Mat 3
Vad är molekylär matlagning?
Uppläggning
När man lägger upp mat på tallrik är en regel att udda antal ser mer intressant ut än jämnt antal. Vad är det mer man behöver tänka på?
Reflektion Mat 3
Vilka är frågorna du bör ställa dig efter avslutat arbete?